De stem van iedereen: waarom inclusief onderzoek telt
De stem van iedereen: waarom inclusief onderzoek telt
Wil jij dat jouw onderzoeksresultaten écht betrouwbaar zijn? Dat jouw boodschap een breed publiek aanspreekt? Wil je nieuwe perspectieven horen? Welke reden jij ook hebt voor het doen van inclusief onderzoek, het begint bij een inclusieve werving en selectie. In dit artikel vertellen wij jou meer over het belang van inclusieve werving en de verschillende manieren waarop M-select dit nastreeft.
Wat houdt inclusieve werving en selectie in?
Bij een inclusieve werving en selectie ben je je bewust van de samenstelling van respondenten en probeer je hier actief een diversiteit in aan te brengen. Je kijkt niet enkel naar één kenmerk van een persoon, maar bent je bewust van de mix aan kenmerken die een persoon maken tot wie diegene is, zoals bijvoorbeeld diens gender, leeftijd, culturele achtergrond, fysieke mogelijkheden of sociaaleconomische achtergrond. Hoewel deze eigenschappen op het eerste gezicht niet altijd een directe link met het onderzoeksthema lijken te hebben, kunnen zij wel grote invloed hebben op hoe een persoon de wereld ziet en hoe de wereld hen ziet. Deze invloed zie je terug in hoe respondenten aankijken tegen overheidscampagnes, de marketing van een nieuw product of hoe men de toegankelijkheid van een dienst of voorziening ervaart. Alleen wanneer je een diverse groep mensen met verschillende perspectieven bevraagt, weerspiegelen jouw onderzoeksresultaten écht de complexiteit en diversiteit van onze samenleving.
Waarom is inclusiviteit van belang?
Verbeterde onderzoeksresultaten: Door diversiteit in respondenten krijg je een completer beeld van de markt of doelgroep, wat leidt tot meer genuanceerde en representatieve inzichten.
Vergroting van bereik en impact: Inclusieve onderzoeken hebben een grotere kans om een breder publiek aan te spreken. Dit kan helpen bij het implementeren van resultaten en aanbevelingen op een manier die voor meer mensen werkt.
Betrouwbaarheid en reputatie: Organisaties die diversiteit en inclusie proberen te bevorderen worden gezien als ethisch en vooruitstrevend, wat het vertrouwen van opdrachtgevers en stakeholders vergroot.
Bewust van blinde vlekken: Elke organisatie of instelling kan blinde vlekken hebben. Een diverse groep respondenten biedt de mogelijkheid om je hier bewust van te worden. Zo is de kans groter dat je niet per ongeluk bepaalde mensen of groepen uitsluit.
Strategieën voor inclusieve werving en selectie
Bij M-select proberen wij diversiteit op verschillende manier te waarborgen.
Diverse wervingskanalen: Wij benutten een breed scala aan kanalen, van sociale media en online platforms tot lokale gemeenschapsorganisaties zoals buurthuizen en bibliotheken, en onze eigen netwerken, om diverse doelgroepen te bereiken.
Inclusieve vragenlijsten: Onze vragenlijsten zijn opgesteld met inclusieve vraagstellingen en antwoordmogelijkheden om diverse doelgroepen aan te spreken. Het vermijden van jargon of uitsluitend taalgebruik is hierbij cruciaal.
Heldere boodschap: Wij communiceren altijd transparant over de toegevoegde waarde van diversiteit in onderzoek. Dan weten respondenten waar zij aan toe zijn en zijn zij soms eerder geneigd een openhartige bijdrage aan het onderzoek te leveren.
Nieuwsgierig geworden?
Ben je na dit artikel overtuigd van het belang van inclusieve werving, en wil je ook graag onderzoek doen onder een diverse groep respondenten? Of heb jij wellicht nog aanvullende adviezen voor ons? M-select staat altijd open om met jou mee te denken. Vul hier ons formulier in, dan nemen wij contact met je op!