Skip to main content
Adres: Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam

+31 (0)20 58 98 321
M-select_footer
Adres: Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam

+31 (0)20 58 98 321
Blogartikel

De voordelen van een database én panel

De voordelen van een database én panel

04 september 2024
Yael Wassen

Motivaction heeft een database, en ook een panel. Misschien vraag jij je af waarom wij twee verschillende respondentenbronnen hebben. In deze blog leggen we uit wat het verschil tussen ons panel en de database is, en waarom Motivaction ervoor kiest om deze apart van elkaar te gebruiken.

Het belangrijkste verschil tussen het panel en de database is het type onderzoek waarvoor ze worden gebruikt. Voor al het kwantitatieve onderzoek dat Motivaction uitvoert hebben we een panel genaamd StemPunt. Dit panel bevat meer dan 70.000 respondenten. StemPunt kan selecteren op allerlei variabelen en een representatieve steekproef aanleveren voor kwantitatief onderzoek. En respondenten voor al het kwalitatieve onderzoek kan je vinden in de database van M-select.

Snel jouw mening geven versus een dieptegesprek

Voor kwantitatief onderzoek vullen grote groepen respondenten verschillende, vaak korte, vragenlijsten in. Hiervoor verdienen ze punten die ze kunnen verzilveren voor leuke cadeaus of donaties aan goede doelen. Een groot voordeel van meedoen aan kwantitatief onderzoek is dat respondenten zelf kunnen bepalen wanneer zij aan onderzoek meedoen. Als je een uitnodiging krijgt mag je gegarandeerd meedoen aan het onderzoek. Dit kan dus ook wanneer je op de bus staat te wachten of tijdens de pauze van je werk.

Bij deelname aan kwalitatief onderzoek vul je de online vragenlijst alleen in voor de eerste screening. Daarna belt een projectmedewerker je op voor de telefonische screening. Op basis daarvan word je wel of niet geselecteerd voor het daadwerkelijke onderzoek. Het onderzoek zelf bestaat bijvoorbeeld uit een live diepte-interview, gesprekken bij de respondent thuis of langer lopende online onderzoeken waarbij respondenten via een online platform vragen beantwoorden of opdrachten en moodboards maken. Bij deze opzet is de respondent per onderzoek veel meer tijd kwijt. Zij ontvangen geen punten, maar een passende financiële vergoeding.

De voordelen van opsplitsing

Het grote verschil tussen het kwantitatieve panel en de kwalitatieve database is de tijdsinvestering en commitment die je van een respondent verwacht en de beloning die zij in ruil daarvoor krijgen. Sommige respondenten vinden het leuk om veel verschillende soorten vragenlijsten in te vullen op een moment dat hen goed uitkomt, even snel op hun laptop of telefoon. De flexibiliteit en laagdrempeligheid van het onderzoek spreekt hen aan. Andere respondenten geven graag uitgebreid hun mening en krijgen energie van gesprekken met andere mensen. Nog weer andere respondenten vinden het interessant om aan beide type onderzoeken mee te doen. Als je deze groepen op één plek onderbrengt kun je hier lastig onderscheid in maken. Daardoor is de kans groter dat respondenten die een sterker voorkeur voor juist kwalitatief of kwantitatief onderzoek hebben afhaken. Zij krijgen dan uitnodigingen voor allerlei onderzoeken die niet bij hen passen en moeten elke keer inschatten wat de opzet van het onderzoek precies inhoudt en of dat wel bij hen past.

Ook kan het voor respondenten verwarrend zijn dat online screenings en belafspraken voorafgaand aan kwalitatief onderzoek geen punten opleveren, terwijl ze voor het invullen van een online vragenlijst voor kwantitatief onderzoek wel punten krijgen. Of kan het juist gek voelen dat je voor het ene onderzoek geld krijgt en het andere onderzoek alleen punten. Door de community's op te splitsen voorkomen we deze verwarring en zijn we in staat om respondenten via een vaste en duidelijke procedure eerlijk te belonen voor hun inzet.

Ten slotte kunnen door het verschil in commitment en flexibiliteit dat bij kwantitatief of kwalitatief onderzoek hoort verkeerde verwachtingen bij respondenten ontstaan. Bijvoorbeeld doordat een respondent gewend is om bondige en snelle input te geven tijdens kwantitatief onderzoek, terwijl bij kwalitatief onderzoek een grotere tijdsinvestering maar ook een uitgebreidere reactie van de respondent wordt verwacht. De twee aparte wervingsmethodes zorgen dus niet alleen voor duidelijkheid bij de respondent, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van het onderzoek wordt gewaarborgd en je genoeg uit je veldwerk haalt.

Voor ieder wat wils

We hopen dat deze blog verheldering heeft gebracht over het verschil tussen het panel en de database van Motivaction. Naar welk type respondent je ook opzoek bent: wij hebben ze in huis! Onze consultants adviseren je graag over welke wervingsbron het beste bij jou onderzoeksvraag past. Heeft jouw onderzoek zowel een kwalitatieve als kwantitatieve component? Het is uiteraard mogelijk om de krachten van StemPunt (kwantitatief onderzoek) en M-select (kwalitatief onderzoek) te bundelen.

Heb jij respondenten nodig? Neem hier contact op met de consultants van M-select, of hier met de consultants van StemPunt Direct. In het opmerkingenveld van beide contactpagina's kan je ook aangeven dat je zowel kwantitatieve als kwalitatieve respondenten zoekt. 

*Peildatum september 2024

Actueel

De community van M-select

De Community van Motivaction

News

De stem van iedereen: waarom inclusief onderzoek telt

News
marktonderzoek_case

Lancering nieuwe website en 10 jaar respondentenselectie voor kl...

News