In gesprek met respondenten
In gesprek met respondenten
Kwalitatief onderzoek valt of staat bij de juiste respondenten aan tafel. M-select heeft een gevarieerde groep respondenten met verschillende achtergronden en interesses. Maar wie zijn zij eigenlijk? Wat motiveert hen om mee te doen aan onderzoek en hoe ervaren zij de verschillende onderzoeken?
Om dit te ontdekken gaan we langs bij een van onze respondenten. We spraken Niek (25) in zijn appartement in Amsterdam. Niek werkt als risicoconsultant bij een grote supermarktketen en is inmiddels ruim een jaar actief als respondent bij M-select. Benieuwd naar zijn ervaring met verschillende onderzoeken en zijn motivatie om zich aan te melden bij M-select? Lees snel verder!
Hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met de onderzoeken van Motivaction/M-select?
“Een vriendin van mij werkte bij Motivaction, maar toen had ik nog nooit aan een onderzoek meegedaan. Later begon een andere vriendin daar ook en zij vroeg of een bepaald onderzoek niet iets voor mij was. Toen heb ik me aangemeld. Ik kon vrij snel deelnemen aan een focusgroep op locatie, en dat vond ik zo interessant dat ik me meteen verder heb ingeschreven. Sindsdien reageer ik zo vaak mogelijk op vragenlijsten.”
Aan wat voor soort onderzoeken heb je tot nu toe meegedaan?
“Mijn eerste onderzoek was een focusgroep op locatie voor een toonaangevend merk in voeding. Daarna heb ik twee keer meegedaan aan een online interview, voor een publieke organisatie en een keer voor een energieleverancier. Hele uiteenlopende onderwerpen, voor de publieke organisatie mocht ik reclame testen en voor de energieleverancier mocht ik mijn mening geven over hun website. De onderwerpen verschillen enorm en dat houdt het leuk”
Wat voor soort onderzoeken vind je het leukst om aan mee te doen?
“Groepsgesprekken vind ik het leukst. Ik ben geïnteresseerd in wat anderen te zeggen hebben over een onderwerp. Vaak zijn die onderzoeken op locatie en dat maakt het voor mij lastiger te combineren met werk, daarom vind ik de online onderzoeken ideaal. Die kan ik overdag gemakkelijk inplannen en dat is goed te combineren met werk omdat het maximaal een uur duurt.”
Waarom doe je graag mee aan de onderzoeken van Motivaction?
“Ik heb een vrij uitgesproken mening over van alles en ik vind het gewoon heel leuk om die te kunnen delen. Vooral tijdens groepsgesprekken merk ik hoe interessant het is om andere perspectieven te horen en te bespreken waarom iets wel of niet logisch is. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar waar anderen zich in de wereld mee bezighouden en vind het interessant hoeveel onderzoek er achter reclames en campagnes zit. Soms zie je iets op tv dat volledig de plank misslaat, en dan besef je juist hoe belangrijk dat onderzoek is. Bovendien is het mooi meegenomen dat je een vergoeding krijgt voor het uurtje waarin je je mening mag geven.”
Wat vind je van de manier waarop M-select contact onderhoud met respondenten?
“Ik vind het fijn dat er zo persoonlijk contact wordt onderhouden met mij. De e-mails die ik ontvang zijn altijd erg duidelijk en makkelijk, je kan meteen aangeven of je wel of niet wil meedoen. Ook vind ik het persoonlijke contact erg fijn, zoals de belletjes en de appjes. Je ziet ook door de vragenlijst meteen of je wel of niet voldoet aan de eisen van het onderzoek. Dan weet je van tevoren al of je een belletje zou kunnen verwachten of juist niet.”
Tot slot: zou je het anderen aanraden om mee te doen aan onderzoek?
“Ik zou dit zeker aanraden! Sterker nog, mijn huisgenootje heeft zich inmiddels aangemeld en recent meegedaan aan een burgerdialoog. Zij vond dit ook een hele positieve ervaring en vond het duidelijk en goed geregeld. Ik denk dat je mensen goed kunt overtuigen om zich aan te melden. Je krijgt betaald voor het geven van je mening geven over uiteenlopende onderwerpen. Ik denk dat heel veel mensen dat leuk vinden om te doen.”