Skip to main content
Adres: Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam

+31 (0)20 58 98 321
M-select_footer
Adres: Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam

+31 (0)20 58 98 321
Blogartikel

Online én offline werven: zo bereiken we ook de moeilijk vindbare respondent

Online én offline werven: zo bereiken we ook de moeilijk vindbare respondent

17 september 2025
Lisette Bruins

In het digitale tijdperk waarin we leven lijkt online werving een logische eerste keuze. Hier maken wij als M-select ook graag gebruik van. Via gerichte campagnes op Instagram, Facebook en TikTok  kunnen we snel de juiste mensen te bereiken. Bij M-select maken we dan ook gebruik van deze mogelijkheden om respondenten te vinden voor deelname aan onderzoek of om nieuwe mensen aan te laten sluiten bij onze community. 

Maar uitsluitend inzetten op onlinecampagnes is niet genoeg om goede respondenten te vinden. Niet iedereen in Nederland is immers even digitaal vaardig of actief op sociale media. Sommige mensen hebben een beperkte toegang tot een computer, smartphone of internet.  Anderen kiezen er bewust voor offline te blijven.  Weer anderen vinden het lastig om online formulieren of vragenlijsten in te vullen of hebben hulp nodig bij digitale communicatie.  Als we deze doelgroepen uitsluiten, missen we waardevolle perspectieven in marktonderzoek. Daarom werven we bij M-select bewust zowel online als offline. 

Maatwerk

Naast digitale campagnes zetten we offline wervingsmethoden in via buurthuizen, bibliotheken en bijvoorbeeld de Voedselbank. Ook heeft M-select waardevolle samenwerkingen met belangenorganisaties die zich inzetten voor moeilijk te bereiken doelgroepen. Door aan te haken bij bestaande gemeenschappen, leggen we op een natuurlijke manier contact met mensen die minder vertegenwoordigd zijn in onderzoek. 

Daarnaast speelt mond-tot-mondreclame een belangrijke rol. Dankzij de leden van onze M-select community mogen wij regelmatig vrienden, kennissen en/of familieleden verwelkomen als nieuwe respondent. Dankzij onze persoonlijke benadering en door een goede band op te bouwen met onze respondenten kunnen we ook altijd bij hen aankloppen wanneer we nog net dat ene ingewikkelde profiel zoeken. Dit leidt tot waardevolle matches, vooral als het gaat om moeilijk vindbare profielen zoals minder digitaal vaardigen, mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of ondernemers.   

Persoonlijke aanpak 

Op welke manier we ook werven: onze aanpak is altijd persoonlijk. Door een duurzame relatie op te bouwen met onze respondenten kunnen we snel schakelen wanneer we op zoek zijn naar een specifiek profiel. Respondentenselectie is en blijft mensenwerk en dat zie je terug in onze manier van werken.

Ben je benieuwd hoe je jouw doelgroep kunt bereiken, ook als het om een complexe of ondervertegenwoordigde groep gaat?  Neem eens vrijblijvend contact op met een doelgroepexpert of consultant van M-select. 

Niet iedereen in Nederland heeft toegang tot een computer of laptop. Sommige mensen zijn minder digitaal vaardig of hebben moeite met het online regelen van zaken. M-select sluit niemand buiten en daarom werven wij via zowel online als offline voor onze database. 

Omdat wij op verschillende manieren werven hebben we toegang tot diverse groepen mensen in Nederland. Wij werven online via verschillende campagnes op Instagram, Facebook en TikTok maar werven ook offline in en via buurthuizen, bibliotheken en via bijvoorbeeld de Voedselbank. 

Onze campagnes zie je terug langs de snelweg, op verschillende platformen zoals de Waterkant en maken we uiteraard graag gebruik van mond-tot-mond reclame. Respondenten kunnen namelijk via onze mail-a-friend optie andere respondenten aandragen die volgens hen goed in de doelgroep vallen. Op deze manier komen we ook in contact met minder digitaal vaardigen, mensen die minder goed kunnen lezen en schrijven of ondernemers en zzp’ers. 

Wil jij eens vrijblijvend sparren met een doelgroepexpert van M-select? Neem contact op met een van onze consultants.

Actueel

Van Pride naar praktijk: zo bouwen we aan representatief onderzoek

News

Burgerberaden: de oplossing voor nu

News

Nog gemakkelijker de status van jouw project inzien?

News